Pomoc zdalna

Comarch ERP XL - moduł KSIĘGOWOŚĆ

Moduł Comarch ERP XL Księgowość przeznaczony jest do komputerowej obsługi księgowości w firmach, które są prawnie zobowiązane przez przepisy do prowadzenia ksiąg rachunkowych wg Ustawy o Rachunkowości lub wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR/MSSF).

Moduł umożliwia elastyczną budowę wielopoziomowego planu kont dostosowanego do potrzeb analitycznych jednostki gospodarczej (o profilu: handlowym, usługowy, produkcyjnym). Dokonywanie zapisów księgowych pojedynczych i złożonych generuje wymagane wydruki i zestawienia oraz zawiera mechanizmy, które przyspieszają dekretację i kontrolują jej poprawność. Moduł posiada ewidencję pomocniczą w postaci rejestrów VAT, księgi inwentarzowej, raportów kasowych/bankowych. Pozwala na tworzenie dowodów wewnętrznych, tzw. not memoriałowych. Umożliwia także sporządzenie deklaracji VAT-7, VAT-UE oraz deklaracji dochodowych. Dzięki bogatej możliwości definiowania parametrów, moduł Księgowość można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Dziennik księgowy. System Comarch ERP XL umożliwia prowadzenie pełnej księgowości w formie dzienników cząstkowych oraz zestawienie tych dzienników zgodnie z wymogami ustawy. Nazwy i liczbę dzienników określa użytkownik. Program umożliwia wprowadzanie zapisów na brudno, do tzw. buforów księgowań, w których zapisy mogą być modyfikowane. Po przeniesieniu z bufora do Księgi Głównej, zapis, zgodnie z obowiązującym prawem, jest zapisem trwałym, a korygowanie dekretu pozostawia trwały ślad w zapisach księgowych.

Księga Główna. Księga Główna prowadzona jest w podziale na okresy obrachunkowe, które definiuje użytkownik systemu. Okres obrachunkowy nie musi być zgodny z rokiem kalendarzowym. Użytkownik ma równoległy dostęp do danych z okresu bieżącego oraz z okresów ubiegłych. Zapisy na kontach Księgi Głównej ujmowane są w porządku systematycznym. System nie pozwala na zaksięgowanie operacji gospodarczej z naruszeniem zasady podwójnego zapisu.

Plan kont. System Comarch ERP XL umożliwia zbudowanie dowolnego, wielopoziomowego planu kont dostosowanego do potrzeb jednostek gospodarczych działających na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych. Moduł posiada również automat tworzący wzorcowy plan kont dla różnych typów podmiotów gospodarczych. Dostarcza informacji o obrotach i saldach za dowolny okres, dając tym samym podstawę do sporządzenia obligatoryjnych sprawozdań finansowych, jak również "własnych" zestawień na potrzeby jednostki gospodarczej.

Okno planu kont w module Księgowość programu Comarch ERP XL

Plan kont

Wielowalutowość. Transakcje zagraniczne wyrażone w walucie obcej można ewidencjonować na kontach księgowych dualnie - w walucie systemowej oraz w walucie obcej. System automatycznie nalicza różnice kursowe zrealizowane. Pozwala także na naliczenie różnic kursowych niezrealizowanych, towarzyszących wycenie aktywów, pasywów wyrażonych w walucie obcej. Wycena jest możliwa nie tylko na koniec okresu obrachunkowego, ale na dowolny moment, dzięki czemu niezrealizowane różnice kursowe można naliczać co miesiąc, kwartał i ujmować w przychodach, kosztach o charakterze podatkowym. Udostępniono możliwość wyceny środków pieniężnych wyrażonych w walucie obcej. Wyceny tej można dokonywać według metody FIFO lub LIFO.

Ewidencja pomocnicza obejmuje: Rejestry VAT, Raporty kasowe oraz bankowe, Księgę Inwentarzową, Księgowania okresowe. Dzięki definiowalnym mechanizmom automatycznych księgowań tzw. "schematom księgowym" można wprowadzić automatycznie dekrety na dziennik (bufor) na podstawie dokumentów wprowadzonych do ewidencji pomocniczej. Automatycznemu księgowaniu podlegają także dokumenty handlowe, magazynowe, listy płac.

Rejestry VAT. System Comarch ERP XL spełnia wymogi niezbędne do prawidłowego rozliczania zobowiązań podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług. Pozwala na ewidencjonowanie wszystkich operacji gospodarczych zgodnie z ich rzeczywistym przebiegiem (rzetelnie) oraz w sposób odpowiadający formalnym wymogom prawno-podatkowym.

System umożliwia:

tworzenie standardowych rejestrów VAT,
tworzenie własnych rejestrów VAT,
obliczenie udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem,
automatyczne generowanie deklaracji VAT-7 i VAT-UE, na podstawie dokumentów wprowadzonych do rejestrów VAT,
zdefiniowanie tablic kodów podatkowych z możliwością ich zmian i /lub rozszerzeń.
System uwzględnia również szczególne przypadki powstania obowiązku podatkowego.

Schematy księgowe. Moduł XL Księgowość daje możliwość definiowania szablonów księgowań, automatyzujących powtarzalne czynności. W schematach można zastosować "inteligentne" mechanizmy rozpoznające cechy księgowanych dokumentów i ich elementów. Dzięki temu, istnieje możliwość automatycznego księgowania różnego rodzaju dokumentów i wartości (faktur, dokumentów SAD, raportów kasowych, list płac, kosztów własnych sprzedaży i innych) do odpowiednich dzienników wraz z kontrolą poprawności zapisów.

Księgowania okresowe to dodatkowe narzędzie pozwalające na automatyzację prac w księgowości związanych z cyklicznym wykonywaniem księgowań: miesięcznych, kwartalnych, rocznych itp. Funkcja pozwala na zdefiniowaniu schematów księgowań, które służą do wielokrotnego księgowania określonych kwot na określone konta księgowe. Najczęściej wykorzystywane są na koniec miesiąca do rozliczenia kosztów oraz rozliczenia podatku VAT jak również do przeksięgowania przychodów, kosztów na wynik finansowy.

Klucze podziałowe wprowadzono z myślą o umożliwieniu:

rozliczanie kosztów wyrobów i usług,
rozliczanie zadań i projektów.
Kontrola Kręgów Kosztów. Zagadnienie "Kręgu kosztów" występuje w firmach stosujących w zakresie rachunku kosztów konta zespołu 4 "Koszty wg rodzajów i ich rozliczenie" oraz konta zespołu 5 "Koszty wg rodzajów działalności i ich rozliczenie" lub tylko konta zespołu 5 z ustaleniem kosztów rodzajowych.
Ze względu na różnorodność operacji gospodarczych, uzależnionych od charakteru działalności jednostki, definicję "kręgów kosztów" pozostawiono użytkownikowi systemu.

Zestawienia księgowe. Moduł Księgowość umożliwia zdefiniowanie zestawień na potrzeby jednostki:

obligatoryjnych - sprawozdanie finansowe,
"własnych".
Zestawienie może obejmować dane z kilku okresów obrachunkowych jednocześnie. Obroty, salda mogą być prezentowane za dowolny okres.

Kasa/Bank
Comarch ERP XL pozwala na skuteczne zarządzanie wpłatami, wypłatami, należnościami, zobowiązaniami, rozliczeniami i rozrachunkami. W obszarze Kasa/Bank Comarch ERP XL wspiera:

prowadzenie raportów kasowych,
rejestrację wyciągów bankowych,
rejestrację i rozliczenie zaliczek pobranych przez pracowników,
rozliczenie zapłat i płatności zarejestrowanych w walucie systemowej,
rozliczenie zapłat i płatności zarejestrowanych w walutach obcych,
rozliczenie zapłat w walucie systemowej z płatnościami zarejestrowanymi w walutach obcych,
automatyczne księgowanie raportów kasowych i wyciągów bankowych.
Rozliczenia i rozrachunki. W systemie Comarch ERP XL informacje o należnościach oraz zobowiązaniach generują dokumenty źródłowe (faktury sprzedaży, zakupu, listy płac, itp.). W praktyce, oznacza to bardzo szybki dostęp do informacji (już w momencie zarejestrowania dokumentu) typu: komu?, ile?, kiedy należy zapłacić lub kto?, ile? i kiedy zapłaci. To podejście pozwala na skuteczne zarządzanie należnościami oraz zobowiązaniami, dbanie o płynność finansową, pilnowanie terminowego regulowania zobowiązań (wystawianie przelewów, eksport przelewów drogą elektroniczną), wczesne monitowanie niezapłaconych należności (wystawianie upomnień, not odsetkowych), kompensowanie należności i zobowiązań pomiędzy dwoma lub więcej stronami. System dostarcza szerokiego zakresu raportów analizujących stan rozliczeń (struktura wiekowa należności, zobowiązań). Użytkownik ma możliwość dokładnego prześledzenia historii transakcji i rozliczeń z kontrahentem, jak również wglądu w obroty, stany kont na dowolny dzień roku obrotowego z uwzględnieniem dowolnego okresu.

Okno kontroli płatności, generowania upomnień i not odsetkowych w module Księgowość programu Comarch ERP XL

Generowanie upomnień

Na podstawie zaksięgowanych płatności można prowadzić rozrachunki na kontach księgowych. Rozrachunki dostarczają informacji, z jakich nierozliczonych zapisów księgowych składa się saldo konta rozrachunkowego. Pozwalają na sporządzanie i drukowanie potwierdzeń sald. Dzięki połączeniu płatności z rozrachunkami daną transakcję rozlicza się tylko raz.

klaracji w formie elektronicznej.

  • Comarch ERP XL - moduł ADIMINISTRACJA

    Moduł Administracja jest narzędziem pozwalającym na sprawne zarządzanie systemem Comarch ERP XL, jego szeroką parametryzację, definiowanie uprawnień użytkowników, konfigurację poszczególnych stanowisk programu oraz kontrolę spójności danych. Funkcje konfiguracji dają administratorom możliwość ustalenia systemu słowników, ciągów numeracji i serii dokumentów oraz całą gamę właściwości i atrybutów różnych obiektów wraz z ich wartościami domyślnymi.

  • Comarch ERP XL - moduł SERWIS

    Moduł Comarch ERP XL Serwis przeznaczony dla firm prowadzących działalność serwisową lub remontową. Pozwala na rejestrowanie, obsługę i rozliczanie zleceń serwisowych lub remontowych z uwzględnieniem czynności serwisowych, materiałów koniecznych do realizacji zlecenia, kart pracy, kosztów dojazdów do miejsc serwisowych oraz obsługę gwarancyjną i pogwarancyjną. System automatyzuje też wydawanie towarów oraz generuje dokumenty handlowe pozwalające na rozliczenie z kontrahentem.

  • Comarch ERP XL - moduł CRM

    Moduł XL CRM (Customer Relationship Management) jest nieocenionym narzędziem do zarządzania kontaktami z klientem w czasie działań przedsprzedażowych, jak i potem w celu utrzymania profesjonalnej obsługi klienta.

    Moduł pozwala budować wieloetapowe kampanie marketingowe, serwisowe, windykacyjne, umożliwia zarządzanie projektami, wizytami itp.

    System Comarch ERP XL umożliwia także odpowiednie planowanie i podział zadań dla konkretnych pracowników biorących udział w poszczególnych etapach prowadzonych kampanii. Każdy pracownik jest odpowiednio wcześniej informowany o przydzielonym mu zadaniu i terminie jego wykonania.

  • Comarch ERP XL - moduł KSIĘGOWOŚĆ

    Moduł Comarch ERP XL Księgowość przeznaczony jest do komputerowej obsługi księgowości w firmach, które są prawnie zobowiązane przez przepisy do prowadzenia ksiąg rachunkowych wg Ustawy o Rachunkowości lub wg Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (MSR/MSSF).

    Moduł umożliwia elastyczną budowę wielopoziomowego planu kont dostosowanego do potrzeb analitycznych jednostki gospodarczej (o profilu: handlowym, usługowy, produkcyjnym). Dokonywanie zapisów księgowych pojedynczych i złożonych generuje wymagane wydruki i zestawienia oraz zawiera mechanizmy, które przyspieszają dekretację i kontrolują jej poprawność. Moduł posiada ewidencję pomocniczą w postaci rejestrów VAT, księgi inwentarzowej, raportów kasowych/bankowych. Pozwala na tworzenie dowodów wewnętrznych, tzw. not memoriałowych. Umożliwia także sporządzenie deklaracji VAT-7, VAT-UE oraz deklaracji dochodowych. Dzięki bogatej możliwości definiowania parametrów, moduł Księgowość można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika.

  • Comarch ERP XL - moduł ŚRODKI TRWAŁE

    Moduł Comarch ERP XL Środki Trwałe umożliwia prowadzenie ewidencji składników majątku trwałego: środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia (tzw. składników niskocennych).

    Ewidencja składników majątku trwałego. Podstawą ewidencji danych są księgi inwentarzowe. Liczba ksiąg może być dowolna, zdefiniowana przez użytkownika. Składniki majątku trwałego można dodatkowo ująć w definiowane grupy, które mogą mieć strukturę wielopoziomową (drzewiastą). Dany składnik może należeć do wielu grup.

  • Comarch ERP XL - moduły: PRODUKCJA i KOMPLETACJA

    Moduły Comarch ERP XL Produkcja i Kompletacja zapewniają optymalizację procesów wytwórczych. łatwe ustalenie rzeczywistego kosztu produkcji dla poszczególnych wyrobów, a także eliminację tzw. wąskich gardeł w procesie produkcji. Usprawniają obszary związane z produkcją, ale także okołoprodukcyjne bez względu na branżę czy specyfikę procesów technologicznych. 

  • Comarch ERP Optima - moduł Kasa/Bank

    Moduł Kasa/Bank umożliwia nie tylko prostą ewidencję wydatków i wpływów, ale również daje dostęp do aktualnych informacji na temat kondycji finansowej firmy, rzeczywistych źródeł uzyskiwanych przychodów, ponoszonych kosztów czy stanu bieżących należności i zobowiązań.

  • Faktura sprzedaży

    Comarch ERP Optima - moduł Faktury

    Moduł Faktury umożliwia łatwe wystawianie dokumentów handlowych  i zapewnia pełną integrację z dokonywanymi płatnościami. Zaletą modułu Faktury jest i możliwość modyfikacji wyglądu wydruków (np. łatwe dodanie logo firmy do nagłówka faktury), a także gromadzenie wszelkich danych o kontrahentach w logicznie zorganizowanej kartotece kontrahentów.

    Do modułu Faktury można w dowolnym momencie dołączyć inne moduły systemu Comarch ERP OPTIMAModuł Faktury sprzedawany jest w pakiecie Comarch ERP Optima START Mikrofirma za 149 zł netto z modułem Kasa/Bank, do którego automatycznie przesyłane są zapisy kasowo-bankowe, lub samodzielnie (np. do już posiadanej instalacji Optimy).

  • Tworzenie paragonu

    Comarch ERP Optima - moduł Detal

    Comarch ERP OPTIMA Detal to moduł specjalnie zaprojektowany dla punktów sprzedaży detalicznej w celu maksymalnego uproszczenie pracy sprzedawców. Umożliwia wystawianie paragonów oraz powiązanych z nimi faktur sprzedaży.

    Łatwa obsługa, współpraca z ekranami dotykowymi i czytnikami kodów kreskowych oraz niezwykle czytelny interfejs czyni z okna sprzedaży detalicznej doskonałe narzędzie do pracy w sklepach, punktach gastronomicznych czy firmach handlowych.

    Aplikacja jest zintegrowana z pozostałymi modułami Comarch ERP Optima, z którymi współpracuje podczas prowadzenia sprzedaży.

  • Atrybut graficzny towaru

    Comarch ERP Optima - moduł Handel

    Moduł Handel obejmuje pełną funkcjonalność modułu Faktury oraz pozwala na prowadzenie pełnej gospodarki magazynowej przy zastosowaniu automatycznej wyceny magazynu. 

    Comarch ERP OPTIMA Handel umożliwia wystawianie dokumentów handlowych i magazynowych: faktur VAT, paragonów, rachunków, faktur proforma, zaliczkowych, RR, dokumentów Tax Free, Intrastat, zamówień i rezerwacji, przyjęć i wydać zewnętrznych oraz wewnętrznych, arkuszy inwentaryzacyjnych i wielu innych.

  • Comarch ERP Optima - moduł CRM

    Potrzeby firm w zakresie gromadzenia i zarządzania kontaktami z klientami zależą zarówno od wielkości firmy, jak i specyfiki jej działania. W zależności od firmy moduł CRM może znaleźć zastosowanie w następujących obszarach działań:

  • Deklaracje VAT

    Comarch ERP Optima - moduł Księga Podatkowa

    Moduł Księga Podatkowa obejmuje funkcjonalnie obsługę księgową firmy rozliczającej się z urzędem skarbowym na podstawie księgi przychodów i rozchodów lub prowadzącej ewidencje przychodów objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Płatnikom podatku od towarów i usług moduł ten pozwala na prowadzenie podstawowych ewidencji - rejestrów zakupów i sprzedaży VAT, a także podział rejestrów na dowolne rejestry cząstkowe. 

    Comarch ERP OPTIMA Księga Podatkowa pozwala również na prowadzenie ewidencji pomocniczych: wynagrodzeń, spis z natury, rozliczenie samochodów. Moduł ten umożliwia drukowanie deklaracji podatkowych: VAT-7, VAT-7K, VAT-UE, PIT-36, PIT-36L i PIT-4R oraz obliczanie zaliczek na PIT-36, PIT-36L, podatek ryczałtowy oraz zaliczek na deklarację PIT-4R. W module można również wypełnić deklarację Intrastat.

  • Schemat księgowy

    Comarch ERP Optima - moduł Księga Handlowa Plus

    Comarch ERP OPTIMA Księga Handlowa Plus to rozszerzona wersja modułu podstawowego - Księga Handlowa. Obejmuje całą funkcjonalność wersji podstawowej oraz zawiera szereg dodatkowych funkcji umożliwiających obsługę walutową.

  • Formularz danych pracownika

    Comarch ERP Optima - moduł Płace i Kadry

    Comarch ERP OPTIMA Płace i Kadry to rozwiązanie zawsze zgodne z aktualnymi przepisami kadrowo-płacowymi.

    Moduł przeznaczony do pełnej obsługi działu kadr i rachuby płac. Dzięki swojej elastyczności otwarty jest na wszelkiego rodzaju potrzeby użytkownika oraz zmiany w przepisach kadrowo-płacowych. 

    Gwarantuje szerokie możliwości swobodnego definiowania własnych składników wynagrodzenia. Pozwala na uzależnienie ich wysokości m.in. od czasu pracy, okresu nieobecności lub stażu pracy. 

    Płace i Kadry są w pełni zintegrowane z najnowszą wersją programu Płatnik, co zapewnia wszystkie rozliczenia z ZUS. Moduł umożliwia przygotowanie raportów, deklaracji INF-D i INF-D-P do Narodowego Funduszu Zdrowia (także w postaci elektronicznej) oraz zaimportowanie tych deklaracji do programu SOD Offline.

    W module Płace i Kadry dostępne są deklaracje podatkowe PIT-11, PIT-40, IFT-1/1R, PIT-4R, PIT-8AR z możliwością wyliczenia i wysłania przelewów miesięcznych zaliczek podatku do Urzędu Skarbowego.

    Program dostępny jest w dwóch wersjach: podstawowej - Płace i Kadry oraz rozszerzonej - Płace i Kadry Plus.

  • Karta środka trwałego

    Comarch ERP Optima - moduł Środki Trwałe

    Moduł Środki Trwałe pozwala na prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Automatycznie generuje wszystkie dokumenty związane z rozliczeniem i ewidencją środków trwałych. Na podstawie wprowadzonych informacji o poszczególnych środkach użytkownik automatycznie generuje odpisy amortyzacyjne (metoda liniowa, degresywana jednorazowa) oraz plan amortyzacyjny. Program uwzględnia szczególne przypadki amortyzacji: amortyzację sezonową, ulgi inwestycyjne, ograniczenie wartości środka trwałego. Do opisu środka trwałego użytkownik może wykorzystać dowolnie definiowane atrybuty. Pozwalają one np. określić miejsce użytkowania środka trwałego. Moduł pozwala na prowadzenie i drukowanie ewidencji wyposażenia, która wymagana jest rozporządzeniem w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

  • Eksport do systemu e-Deklaracje

    Comarch ERP Optima - moduł Biuro Rachunkowe

    Moduł Biuro Rachunkowe dzięki możliwościom funkcjonalnym oraz własnemu interfejsowi staje się niezbędnym narzędziem w pracy każdego biura. Moduł ten stanowi panel wspierający codzienną pracę w odniesieniu do wielu lub wszystkich obsługiwanych baz (klientów). Biuro Rachunkowe jest modułem w pełni zintegrowanym z programem Comarch ERP OPTIMA, dzięki czemu dane wprowadzane do programu są na bieżąco synchronizowane, a operator może rozpocząć pracę w wybranej bazie Comarch OPTIMA bez konieczności dodatkowego logowania.

  • Comarch ERP Optima - moduł Serwis

    Moduł Comarch ERP OPTIMA Serwis dedykowany jest dla firm zajmujących się działalnością serwisową. Umożliwia rejestrację zdarzeń dotyczących zleceń serwisowych. Potrzeby firm w zakresie usług serwisowych zależą zarówno od wielkości firmy jak i specyfiki jej działania.

  • Comarch ERP Optima - moduł Obieg Dokumentów

    Centralnym miejscem w module jest Biblioteka dokumentów, gdzie użytkownik ma możliwość wprowadzania dokumentów, załączania skanów, plików oraz ich opisywanie w dowolny sposób. Z poziomu Comarch OPTIMA można wskazać na dokument, który jest w skanerze i komenda uruchomi skaner.

  • Raport: Struktura wiekowa należności

    Comarch ERP Optima - moduł Pulpit Menadżera

    Moduł Pulpit Menadżera to narzędzie, dzięki któremu kadra kierownicza lub właściciel przedsiębiorstwa ma dostęp do podstawowych danych swojej firmy - finansowych i nie tylko, zgromadzonych w systemie Comarch ERP OPTIMA. Dane są dostępne z każdego miejsca na świecie poprzez przeglądarkę internetową.

  • Opinie naszych klientów
    • KARTONEX-ŁĘKI Sp.z o.o.

      Profesjonalna obsługa, godny polecenia.

    • Solmatic Group Sp z o.o. Spółka Komandytowa

      Bardzo fajna profesjonalna obsługa szczególnie Pana Piotra H, polecam Urszula Solmatic.

    zobacz wszystkie